×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۶ مرداد - ۱۴۰۴  
true
true

به گزارش خبرنگار لیجار از رشت ، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از ایستگاه راه آهن رشت – قزوین در روستای فلکده با بیان اینکه پروژه راه آهن رشت – قزوین پیشرفت خوبی داشته است ، اظهار داشت: امید است مرحله آخر پروژه که مرحله تحکیم، تثبیت وتنظیم ریل است طبق زمان بندی تنظیم شده انجام وبه پایان برسد تا در پایان دهه اول اسفندماه سال جاری این خط پس از انجام تست های راه آهن برای تایید آماده سازی به مرحله افتتاح و بهره برداری برسد.
وی افزود:این پروژه برای اقتصاد کشور و اقتصاد استان هایی که در مسیرآن هستند ، حائز اهمیت است.
وزیر راه و شهرسازی ایجاد رفاه برای سفرهای مردم را از مزایای این پروژه عنوان کرد و گفت: ترانزیت بارمسیر آستارا برای دستیابی به ماورای قفقاز از اولویت هایی است که بتوان اقیانوس هند و مناطق خاور دور را به این ناحیه متصل کرد.
اسلامی تصریح کرد:در سفر روز سه شنبه به آستارا ، پیگیری و شناسایی وضعیت کنونی جهت اخذ تمهیدات و تدابیر برای عملیات مناقصه و شناسایی وشروع کارپیمانکار تا در سال آینده در دستور کار قرار گیرد و اهمیت آن به دلیل ترانزیت است .
وی با اشاره به در حال انجام بودن پروژه دوخطه شدن راه‌آهن کرج به قزوین اذعان داشت: این خط راه آهن با توجه به شرایط اجرایی می‌تواند دراوایل سال ۹۸ به بهره‌برداری برسد.
اسلامی در خصوص مزایای دو خطه شدن راه‌آهن کرج به قزوین یادآورشد: ظرفیت جابجایی به لحاظ عبور ترانزیتی وعبور ترافیک های محلی و حومه ای می تواند بخش بزرگی ازترافیک محور قزوین- کرج – تهران را از خودرویی کم و به خطوط ریلی منتقل کند و رفاه و ایمنی بیشتری برای مردم به همراه آورد.
وی گفت: یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی انتقال بخشی از ترافیک جاده‌ای به خطوط ریلی است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه میزان جابه‌جایی بار در کشوراز طریق خطوط ریلی تا پایان سال ۹۷ به ۵۰ میلیون تن می‌رسد، اظهار داشت: هدف خطوط ریلی کشور تا سال ۱۴۰۰ ، جابه‌جایی ۱۰۰ میلیون تن بار در سال است .
وی خاطرنشان کرد: تکمیل خطوط ریلی ترانزیت ، اتصال به کانون‌های تولید بار و دو خطه کردن خطوط ریلی بر روی افزایش میزان جابه‌جایی بار موثر است.
اسلامی یادآورشد: میزان جابه‌جایی بار برای راه‌آهن آستارا ۱۰ میلیون تن و مسافر نیز۵ میلیون نفردر سال است.
لازم به ذکر است :راه آهن قزوین – رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر احداث شده که ۷۰ کیلومتر آن در محدوده جغرافیایی استان قزوین قرار دارد. دولت یازدهم به منظور توسعه خطوط ریلی کشور پنج طرح اولویت‌دار را با عنوان طرح‌های اقتصاد مقاومتی کلید زد که اتصال پنج استان به شبکه ریلی اصلی‌ترین هدف آن بود و در این راستا احداث خط آهن قزوین به رشت هم یکی از طرح ها محسوب می شد تا اتصال استان های گیلان و قزوین از طریق ریل هم ممکن شود.
راه آهـن قزوین – رشت بصـورت یـک خطه، بـا سرعـت۱۶۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای مسافربری و ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برای قطارهای باری، از ایستگاه سیاه چشمه در استان قزوین شروع شده و با عبور از روستاهای کوهین و شیرین سو در محدوده شهرهای لوشان، منجیل، رودبار، رستم آباد و امامزاده هاشم ادامه مسیر داده و به ایستگاه رشت می رسد. این مسیر ریلی از ایستگاه رشت دو شاخه شده که یک شاخه با عبور از شهر پیربازار به بندرانزلی متصل شده و شاخه دوم آن به شهر مرزی آستارا منتهی می شود. همچنین تعداد ۹ ایستگاه شامل دستجرد، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، رشت و پیربازار در این مسیر احداث و پیش بینی شده است.
این طرح علاوه بر آنکه از لحاظ حمل ‌و نقل داخلی بار و مسافر برای استان های قزوین و گیلان اهمیت دارد، از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس و آب های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران بسیار مهم است.
ساخت پروژه راه آهن قزوین – رشت از سال ۱۳۸۵ آغاز شده و این مسیر در قالب هشت قطعه کار می شود؛ این خط ریلی قادر خواهد بود سالانه ۱۰ میلیون تن بار را حمل و سه میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر را جابجا کند.
خط ریلی قزوین – رشت ۵۲ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر دارد؛ همچنین حدود هشت کیلومتر پل های ویژه در این مسیر وجود دارد که بزرگترین پل راه آهن کشور به طول یک هزار و ۴۳۰ متر روی سد منجیل است.
برای احداث راه آهن قزوین – رشت بیش از ۲۵ کیلومتر تونل، ۹ کیلومتر پل بزرگ، ۲۲ میلیون متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده که در صورت قیمت گذاری روز ، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد می شود.

true
true
true
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.


false