×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ خرداد - ۱۴۰۱  
true
true
تحلیلی از تأثیر عدالت سازمانی بر تعهد سازمانی

ظهور مدیریت دولتی جدید و تغییرات سریع اجتماعی همراه با آن منجر به تاکید روزافزون بر اثربخشی سازمان های دولتی شده است ، با این حال از آنجایی که تأثیرات نهادی مورد پیش بینی محقق نگردید، بی عدالتی در سازمان های عمومی به عنوان یک عامل مهم برای این شکست از سوی بسیاری از پژوهشگران مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. این بدان معناست که درک و فهم عدالت بر درک و پذیرش کارکنان آن از سازمان تأثیر می گذارد و بنابراین به عنوان مکانیزمی حیاتی برای شکل گیری نگرش های کاری عمل می کند. عدالت غوطه ور شدن افراد در وظایف و سازمان های خود را تقویت می کند و از این رو می توان تأمین عدالت را به عنوان یکی از جنبه های مهم مدیریتی سازمان های عمومی محسوب نمود.

 

تحقیقات در مورد تعهد سازمانی را می توان به عنوان تحقیقاتی که اثرات تعهد سازمانی را بر کارکنان و سازمان ها مشخص می کند و تحقیقاتی که عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی را مورد سنجش قرار می دهد، طبقه بندی نمود. با این حال، با افزایش تقاضا برای اثربخشی و عملکرد سازمانی به دلیل تغییرات سریع اجتماعی، نیاز به تحقیق در مورد عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی افزایش یافته است.

 

نتایج تحقیقات مرتبط نشان می دهد که عدالت رویه ای ۱ تأثیر بیشتری بر تعهد سازمانی نسبت به عدالت توزیعی ۲ دارد، که بیانگر آن است که استراتژی های مرتبط با عدالت رویه ای برای افزایش تعهد سازمانی مورد نیاز است. توجه به فرهنگ باز در سازمان ها برای ارتقای عدالت رویه ای مورد نیاز است. در مورد سازمان های دولتی معمولاً فرهنگ نسبتاً سفت و سخت و مقتدرانه ای بر خلاف بخش خصوصی شکل می گیرد. این باعث می شود که کارکنان به سادگی تصمیمات مربوط به سازمان را بپذیرند و تمایل سازمانی به نادیده گرفتن جنبه های عدالت رویه ای وجود دارد. علاوه بر این، مکانیسم های نهادی برای جلوگیری از سوء استفاده از اختیارات در فرآیندهای تصمیم گیری مورد نیاز است. از این رو، اقدامات عدالت رویه ای سازمان های عمومی باید از طریق مشارکت بیشتر در فرآیندهای تصمیم گیری سازمان، افزایش ارتباطات و بازخورد به موقع تقویت و تقویت شود.

 

از سوی دیگر، شکل گیری ارزش خدمات عمومی باید از منظر عدالت رویه ای به جای عدالت توزیعی انجام شود. تحقیقات نشان می دهد که عدالت توزیعی بر ارزش خدمات عمومی تأثیر منفی دارد. به عبارت دیگر، این تصور که دستورالعمل ها و دستورات داخلی تنظیم شده توسط دولت ثابت هستند، استخراج ارزش خدمات عمومی و نگرش های مثبت در مورد وظیفه را دشوار می کند.

 

بنابراین، به منظور بهبود درک عدالت توزیعی، سازمان ها باید اعطای جوایز غیرمالی مانند مرخصی را به اعضایی که مطابق انتظار یک کارمند دولتی عمل نموده اند، مد نظر قرار دهند. امر مذکور به این دلیل است که بودجه و منابعی که سازمان های عمومی خرج می کنند بسیار محدود است و نمی توان آنها را به طور انعطاف پذیر اداره کرد و ارائه غرامت های پولی بیشتر به کارمندان دولت را دشوار می کند.

 

بنابراین، بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و تعهد سازمانی و بررسی اثر میانجی ارزش خدمات عمومی دارای اهمیت بسزایی بوده و در نتیجه، می تواند بستر لازم را برای بهبود عملکرد سازمان به همراه افزایش تعهد کارکنان فراهم نماید.

۱ عدالت رویه ای یا بی طرفی در فرایند اتخاذ یک تصمیم به میزان عدالتی اطلاق می شود که اعضا در رویه های تعیین تخصیص غرامت درک می کنند.

۲ عدالت توزیعی به قضاوت برابری توزیع نتایج مثل سطح پرداخت یا مقیاس و فرصت های ارتقاء در سازمان اشاره دارد.

 

تهیه کننده: اسماعیل رحمتی

true
true
true
true

false