×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۳ خرداد - ۱۴۰۱  
true
true
تأثیر به اشتراک گذاری دانش برعملکرد سازمانی

زمانی که دانش ایجاد و در سراسر سازمان توزیع می شود، این توانایی را دارد که به ارزش شرکت کمک کند. ناکارآمدی در مدیریت دانش، دانش را غیر مادی می کند و برای سازمان ها مفید نیست. شرکت هایی که به رشد قابل توجهی دردانش دست می یابند، به مشارکت کنندگان فعال تری در کشور تبدیل می شوند. عملکرد سازمانی برای موفقیت کسب وکار حیاتی است و دانش به عنوان منبعی ضروری تلق می شود که برای دستیابی به عملکرد سازمانی شرکت باید به خوبی مدیریت شود. در میان منابع مختلف در دسترس شرکت، دانش با ارزشترین منابع شرکت است، زیرا بهترین شیوه ها، روندها، تجربیات، روش های حل مسئله و فرآیندهای خلاقانه را که اغلب تکرار آن ها دشوار است را در بر می گیرد.

اکثر سازمان هایی که عملکرد تجاری خود را بهبود می بخشند، تنها به استقرار موفقیت آمیز دارایی های ملموس و منابع طبیعی وابسته نیستند، بلکه مدیریت مؤثر دانش را نیز مورد بحث و بررسی قرار می دهند. رشد سریع اطلاعات به اهمیت مدیریت دانش در سازمان ها منجر می شود. بنابراین سازمان ها باید ارزش دانش و تجربه کارکنان خود را به رسمیت بشناسند، آنها باید دانش را در یک سازمان جذب، سازماندهی و ذخیره کنند و آن را برای سایرین در سازمان در دسترس قرار دهند. اشتراک دانش، نیاز به ارتباط چهره به چهره و همکاری با گروه کاری دارد. یکی از چالش های مدیریت دانش این است که مردم دانش خود را به اشتراک بگذارند. در برخی از سازمان ها، سؤالاتی در مورد اینکه چرا کارکنان دانش را به اشتراک نمی گذارند پرسیده میشود: کارکنان به عدم نیاز به مشورت گرفتن از دیگران و در انتظار کشف راههای جدید برای خود افتخار می کنند؛ در حالی که برخی افراد نمی دانند که دانش خاص چقدر برای دیگران مفید است. برخی از افراد ممکن است دانش مورد استفاده در یک موقعیت را داشته باشند، اما غافل از اینکه افراد دیگر درزمان ها و مکان های دیگرممکن است با موقعیت های مشابهی روبرو شوند.

تحقیقات نشان می دهد که کمبود زمان دلیل اصلی ارائه شده توسط کارکنان در بسیاری از سازمان ها است. این همه اطلاعات و دانش نیست که بتوان در جامعه و گروه کاری به اشتراک گذاشت. در سازمان هایی خاص، اطلاعات محرمانه وجود دارد که نمی توان آنها را به اشتراک گذاشت. این اطلاعات و دانش “محرمانه” طبقه بندی شده که در سازمان ها نگهداری می شود از ارزش بالایی برخوردار است. فقط افراد یا افراد قابل اعتماد از اطلاعات و دانش مخفی برای محافظت از سازمان ها یا کشور مطلع هستند. هنگامی که این کار انجام می شود، ایده اشتراک دانش را از بین می برد و آن دسته از کارکنانی که از چنین اطلاعات سری انکار می شوند ممکن است خود را از سازمان بیگانه ببینند، از این رو ممکن است رشد سازمان را مختل کنند، در نتیجه منجر به عملکرد ضعیف سازمانی می شود.

بنابراین، یکی از اهداف اصلی سازمان باید کشف تأثیر اشتراک دانش بر عملکرد سازمانی باشد. اگرچه تمرکز اصلی تئوری مدیریت دانش اساساً دریافت برخی از بهترین شیوه های پیاده سازی مؤثر یک سیستم مدیریت دانش و مزایایی است که برای سازمان به ارمغان می آورد، زیرا نحوه ایجاد، اشتراک گذاری و یافتن اطلاعات کارکنان را بهبود، اما یافته های تحقیقات متعدد نشان می دهد که تسهیم دانش تأثیر معناداری بر عملکرد سازمانی دارد. بنابراین توصیه می شود که سازمان ها باید تمرین به اشتراک گذاری دانش را به منظور ارتقای عملکرد سازمانی تشویق کنند.

تهیه کننده: اسماعیل رحمتی

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
true
true

false